Loading Posts...

Filmowy debiut Stéphanie Di Giusto z Soko i Lily-Rose Depp w rolach głównych. Ten film musicie zobaczyć!

Kiedy Marie-Louise Fuller przyszła na świat na amerykańskiej prowincji, absolutnie nic nie wskazywało na to, że ta dziewczynka w przyszłości zostanie gwiazdą Opery Paryskiej i europejskich kabaretów czasu Belle Epoque. Ukryta za metrami jedwabiu, z ramionami przedłużonymi o długie drewniane drążki, Loïe co wieczór elektryzowała publiczność tańcem, który nazwano serpentynowym.

tancerka

Fuller szybko stała się ikoną epoki, symbolem pokolenia. Jej zawoalowane ruchy sceniczne, okraszone grą świateł, miały przemożny wpływ na sztuki plastyczne i nie tylko. Do stóp tancerki padali bracia Lumière, Toulouse-Lautrec, Auguste Rodin. Wysiłek fizyczny grożący niejedną kontuzją, permanentny blask świateł szkodliwych dla oczu – nic nie było w stanie powstrzymać tancerki w bezustannym dążeniu do perfekcji. Dopiero spotkanie z młodziutką, niezwykle uzdolnioną Isadorą Duncan doprowadziło do upadku legendy…

tancerka

O swoim filmie Stéphanie Di Giusto mówi: Wszystko zaczęło się, kiedy wpadły mi w ręce czarno-białe fotografie z tancerką ukrytą za wirującymi woalkami, z podpisem na odwrocie „Loïe Fuller. Ikona Belle Epoque”.

Bardzo byłam ciekaw historii kobiety skrytej za połaciami tkanin. Zafascynowało mnie, że zrobiła wielką karierę, pozostając w zasadzie w ukryciu. Uderzyło mnie, że choć swoim „serpentynowym tańcem” Fuller dosłownie zrewolucjonizowała sztukę sceniczną schyłku XIX wieku, dziś już nikt lub prawie nikt tej pionierki nie pamięta.

tancerka

Walka tej dziewczyny, wychowanej w gospodarstwie rolnym amerykańskiego Środkowego Zachodu, o uznanie artystyczne zdała mi się szczególnie inspirująca. Ona nie była atrakcyjna fizycznie, jej uroda daleko odbiegała od kanonu obowiązującego w tamtych czasach. Fuller miała mocną budowę wiejskiej dziewczyny, czuła się jak więźniarka we własnym ciele. Mimo to instynktownie wynalazła ruchy, które rozsławiły ją na cały świat.

tancerka
Na scenie na nowo odkryła swoje ciało, wyzwoliła się, w pewnym sensie – ponownie narodziła. Zależało mi, aby w filmie uchwycić tę wewnętrzną walkę, pokazać jak Fuller ucieka w sztukę, na scenie pozbywa się zahamowań, przekuwa swój niepokój w energię, w eksplozję życia. W tej postaci jest nietuzinkowa mieszanka wytrzymałości, siły woli i kruchości.

tancerka
Stéphanie Di Giusto jest paryską fotografką, scenografką, projektantką – i świeżo upieczoną reżyserką. Studiowała sztukę i design w prestiżowej École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs. Następnie rozpoczęła pracę w dziale reklamy korporacji Orange. Tworzyła scenografie do programów telewizyjnych, realizowała teledyski dla takich gwiazd, jak Elsa Lunghini, Camille, NYPC czy Brigitte Fontaine. Współpracowała również z Vanessą Bruno, realizując instalacje wideo i krótkie filmy na potrzeby promocji kolekcji projektantki. „The Dancer” to debiut pełnometrażowy Di Gustiu, do którego również współtworzyła scenariusz.

tancerka

Na ekranie zobaczymy: Soko, która naprawdę nazywa się Stéphanie Sokolinski. Przyszła na świat w 1985 roku we francuskim Bordeaux. Jej matka ma korzenie francusko-włoskie, ojciec – rosyjsko-polskie. W wieku 16 lat Soko opuściła dom rodzinny i przeprowadziła się do Paryża, gdzie studiowała aktorstwo pod okiem Evy SaintPaul.


Po roku porzuciła naukę, po czym zaczęła się utrzymywać ze statystowania i epizodycznych występów w filmach i serialach. W 2010 za rolę w dramacie „Początek” Xaviera Giannoliego otrzymała nominację do Cezara dla najbardziej obiecującej aktorki. Równocześnie pisała piosenki – i w pierwszej kolejności rozgłos poza Francją zdobyła właśnie jako wokalistka z kręgów post-punka i popu alternatywnego. W 2012 roku wypuściła debiutancką płytę „I Thought I Was an Alien”. W tym samym roku wystąpiła w filmie kostiumowym „Augustine” Alice Winocour, który przyniósł jej kilka prestiżowych wyróżnień, m.in. nagrodę na festiwalu w Mar del Plata. Rok później udzieliła głosu Isabelli w głośnym romansie science fiction „Ona” Spike’a Jonze’a. W 2015 roku wydała drugi album – „My Dreams Dictate My Reality”.

tancerka

Oprócz niej podziwiać będziemy mogli Lily-Rose Depp, która jest córką hollywoodzkiego gwiazdora Johnny’ego Deppa oraz francuskiej modelki, aktorki i piosenkarki Vanessy Paradis. Karierę rozpoczęła – śladami matki – w modelingu. Jako aktorka zadebiutowała epizodem w komediowym horrorze „Kieł” (2014) Kevina Smitha, gdzie wystąpiła u boku córki reżysera, a swojej przyjaciółki – Harley Quinn Smith. Twórca kultowych „Sprzedawców” specjalnie dla LilyRose i swojej latorośli napisał później spin-off „Kła”, „Yoga Hosers” (2016), skoncentrowany na postaciach obu dziewczyn. Wiadomo już również, że młodziutkie aktorki powrócą do ról w kolejnym projekcie Smitha – „Moose Jaws”. W 2016 roku aktorka wystąpiła także w osobliwym dramacie fantasy „Planetarium” Rebecki Zlotowski, gdzie wcieliła się siostrę postaci granej przez Natalie Portman.

tancerka


Leave a Comment

Loading Posts...